Ikonka nawigacji

Stanowisko do badań uszczelnień węglowych silników lotniczych Data publikacji: 30 maja 2018

Wieloletnie doświadczenie, znajomość branży, kompleksowe podejście to realizowanego projektu pozwala nam być obecnym w przemyśle lotniczym i aerospace.

PONAR Wadowice uczestniczył w projekcie „Dostawa i uruchomienie instalacji technologicznych (olejowej, powietrznej) nadrzędnego systemu sterowania i akwizycji danych stoiska do badań uszczelnień węglowych silników lotniczych” realizowanym przez Politechnikę Rzeszowską oraz firmę Pratt & Whitney, który został współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Zrealizowany projekt jest unikalny w skali światowej, takiego stanowiska badawczego wcześniej nie opracowano.

PONAR Wadowice wykonał systemy olejowe i powietrzne, które wraz z elektrycznym systemem sterowania oraz akwizycją danych pozwala testować w specjalnej komorze różne uszczelnienia odrzutowych silników samolotowych.

Nasze układy będą symulować prace uszczelnień w warunkach startu, przelotu i lądowania dla otoczenia: Alaska, Syberia, Europa czy Sahara. Olej podawany na uszczelnienie będzie miał temperaturę od -7°C do +215°C, a powietrze od -40°C do +315°C - czynniki te naraz będą oddziaływać na testowane uszczelnienie.

Dodatkowo, PONAR Wadowice dostarczył System FCS (Factory Control System) pełniący rolę układu nadrzędnego, realizującego dwie funkcje:

- sterowania wg określonych scenariuszy badawczych (zdefiniowanych w prezentacjach: wytyczne techniczne instalacja olejowa; wytyczne techniczne instalacja powietrzna)

- kontroli realizującej zabezpieczenie sekcji badawczej. Zadaniem układu kontroli jest monitorowanie (określone progami alarmowymi) parametrów i reagowanie (wg określonych scenariuszy). System akwizycji danych (DAS) ma za zadanie w bardzo szczegółowy sposób pokazać operatorowi, co dzieje się podczas testowania uszczelnień ze wszystkimi elementami stanowiska (temperatura, ciśnienie, przemieszczenie, drgania, i inne).



  • przemysł lotniczy
  • lotnictwo
  • aerospace