Stanowisko do płukania FLUSH-RIG Data publikacji: 23 marca 2017

Stanowisko hydrauliczne do płukania FLUSH-RIG, przeznaczone jest do wytworzenia odpowiedniego strumienia oleju w celu przepłukania korpusów po obróbce mechanicznej skrawaniem. Do budowy stanowiska użyto elementów produkcji PONAR Wadowice, takich jak UDRD6 czy 4WE10.

Stanowisko posiada dwie komory olejowe: pierwsza jest typowym zbiornikiem oleju, w którym gromadzony jest czysty olej wykorzystywany do płukania korpusów, druga to komora płukania, w której czyszczone są korpusy.

Całość tworzy zwartą, spawaną konstrukcję, umieszczoną na wspólnej wannie olejowej z ażurową kratą pomostową, zabezpieczającą przed przypadkowym pośliźnięciem się. Nad zbiornikiem oleju zamontowana jest elektryczna szafa sterownicza z panelem sterującym, a pod wanna olejową umieszczono ciśnieniowy filtr oleju oraz zespoły napędowe: główny i pomocniczy.

Na bocznej ścianie komory płukania zamontowany jest blok zaworowy składający się z płyty hydraulicznej, rozdzielacza elektrycznego, czterech regulatorów przepływu z maksymalnym nastawialnym przepływem 20 dm3/min, regulatora przepływu z maksymalnym nastawialnym przepływem 30 dm3/min, manometru oraz przyłączy pomiarowych typu „minimess” do kontroli ciśnienia lub pobrania próbki oleju do kontroli jego czystości.

Dodatkowo, stanowisko posiada pełną automatykę płukania, włączając w to sterowanie separatorem mgły olejowej, zabezpieczającym przed zbyt wczesnym otwarciem stanowiska po płukaniu (separator usuwa mgłę olejową powstającą w tym procesie). Całość jest zabezpieczona zamkiem elektromagnetycznym uruchamianym w procesie automatycznego płukania. Do zadań operatora należy jedynie wymiana korpusu i ustawienie odpowiednich parametrów płukania (w wersji standardowych procesów zapisanych na PLC jak też nastawianych indywidualnie).

Główne parametry techniczne:

  • pojemność nominalna zbiornika: 160 dm3
  • wydajność maks. pompy głównej 35 dm3/min
  • nominalne ciśnienie pracy układu: 90 bar
  • moc silnika elektr. pompy głównej: 5,5 kW
  • rodzaj czynnika roboczego: olej hydrauliczny mineralny MIL-PRF-5606


  • przemysł lotniczy