Stanowisko do testów elementów przeznaczonych dla przemysłu lotniczego Data publikacji: 30 stycznia 2018

Realizacja projektów dla branży lotniczej wymaga wieloletniego doświadczenia, kompleksowego podejścia i wszechstronnej wiedzy.
PONAR Wadowice zaprojektował i wykonał stanowisko, którego zadaniem jest dostarczanie odpowiednich ciśnień do komór testowych produktu końcowego jakim są siłowniki jak i komory specjalnego układu opartego na serwozaworze do wtrysku paliwa.
Elementy testowane stosowane są w przemyśle lotniczym.

Układ został zaprojektowany tak, aby równocześnie mógł podawać 6 różnych ciśnień dla testów statycznych oraz testów dynamicznych o częstotliwości 1,6 Hz dla jednej komory oraz powtarzalności od 100 tys. cykli do 2 mln.

Zakres ciśnień, w których pracuje system to od 0,6 bar do 350 bar.

Stanowisko zostało zaprojektowane z uwzględnieniem bardzo wysokich standardów, postawionych przez firmę Woodward, takich jak:

- bardzo duża dokładność i powtarzalność wykonywanych testów - przetworniki pomiarowe o dokładności 0,01 %, serwozawory sterujące ciśnieniem o dużej dokładności sterowania

- wysokie wymagania BHP obowiązujące przy dynamicznych testach do 350 bar - zabezpieczenie obsługi przed uderzeniem hydraulicznym przy uszkodzeniu lub zniszczeniu elementu

- hałas generowany poniżej 75 dB - dzięki zaprojektowanej kabinie wygłuszonej specjalnymi matami akustycznymi uzyskaliśmy wynik poniżej 65 dB

- układu wentylacji kabiny testowej w celu utrzymania temperatury powietrza 25 do 300C - został zapewniony przez zastosowanie odpowiednich wentylatorów oraz kanałów wymuszających cyrkulację powietrza

- emisja ciepła – wewnątrz układu olejowego temperatura nie większa jak 31 do 350C - utrzymywana dzięki specjalnie dobranemu systemowi chłodzącemu z zastosowaniem czynnika pośredniego.

Testy odbywają się w bezpiecznej komorze, w cyklu zautomatyzowanym.
Stanowisko za pomocą serwozaworów realizuje przebiegi ciśnieniowe do ciśnienia maksymalnego 350 bar wg zadanej charakterystyki i sprawdza testowane elementy przyrównując do wzorca. Napęd funkcji roboczych stanowi pompa tłoczkowa zmiennej wydajności napędzana silnikiem o mocy 22 kW.
W układzie zamontowano dwa akumulatory pęcherzowe o pojemności nominalnej 3 dm3 w celu stabilizacji ciśnienia wydawanego wstępnie na zawory proporcjonalne redukcyjne.



  • przemysł lotniczy
  • stanowiska testowe
  • lotnictwo